Diverse Auteurs, NetBible, [2007], Jer 31: 15 1 snRamah is a town in Benjamin approximately five miles (8 km) north of Jerusalem. It was on the road between Bethel and Bethlehem. Traditionally, Rachel's tomb was located near there at a place called Zelzah (1 Sam 10:2). Rachel was the mother of Joseph and Benjamin and was very concerned about having children because she was barren (Gen 30:1-2) and went to great lengths to have them (Gen 30:3, 14-15, 22-24). She was the grandmother of Ephraim and Manasseh which were two of the major tribes in northern Israel. Here Rachel is viewed metaphorically as weeping for her "children," the descendants of Ephraim and Manasseh, who had been carried away into captivity in 722 b.c.
2 tn Or "gone into exile" (cf. v. 16), though some English versions take this as meaning "dead" (e.g., NCV, CEV, NLT), presumably in light of Matt 2:18.
Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in [52]Rama, een klage, een [53]zeer bitter geween; [54]Rachel weent over [55]haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet [56]zijn. 51. Zie de voornaamste vervulling dezer profetie Matth.2:16,17,18. God wil zeggen dat de grote geestelijke vreugde over den Messias niet wezen zal zonder kruis, maar dat Hij zulks in vreugde weder zal veranderen, gelijk volgt. 52. Dat is, in de omstreken tussen Rama en Bethlehem, waar Rachel in barenspijn gestorven en begraven was; Gen.35:16,19,20; 1 Sam.10:2. Van Rama, zie Joz.18:21,25; 1 Sam.1:1,19, en 1 Sam.17:17, en 1 Sam.8:4, enz., en 1 Sam.25:1, enz. 53. Hebreeuws, geween der bitterheden. 54. Die overlang dood en begraven was, wordt hier figuurlijk ingevoerd als wenende, dat zij gedaan zou hebben indien zij ten tijde van de Babylonische verwoesting en van Herodes' kindermoord geleefd had. Sommigen verstaan door Rachel de moeders daaromtrent wonende, afkomstig van Rachel. Men kan ook wijders Rachel nemen als afbeeldende de kerk. 55. De kinderen van Jozef en Benjamin [hare zonen] en nakomelingen, eerst vermoord, of weggevoerd naar Babel, daarna ten tijde der geboorte van Christus van Herodes tirannelijk omgebracht te Bethlehem en in de omliggende streken. 56. Hebreeuws, omdat hij niet [is], dat is, geen van hen behouden is.